Rotaļlietas nav tikai rotaļlietas. Tie nodrošina iztikas līdzekļus lielākajai daļai Kanapatnas iedzīvotāju Indijā Karnataka Ramanagaras rajonā. Channapatna atrodas aptuveni 60 km attālumā no Bengaluru, un šeit ražotās koka rotaļlietas tiek pārdotas visā pasaulē.

Koka rotaļlietu tradīcijas, kurām ir ģeogrāfiskās izcelsmes norādes birkas, ir datētas ar Tipu Sultāna laikiem. Laikā viņa valdīšanas laikā Tipu saņēma koka amatniecības gabalu kā dāvanu no Persijas un viņš iemīlēja to. Tiek uzskatīts, ka viņš ir uzaicinājis persiešu amatniekus apmācīt savus cilvēkus koka rotaļlietu izgatavošanas jomā.

Rotaļlietu izgatavošana ir vairāku Channapatna cilvēku iztikas līdzekļi gadsimtiem ilgi. Tas ir neliels ciemats ar šauriem, dubļainiem ceļiem, būvētavām un saburkņu jumtu darbnīcām. Neatkarīgi no daudzajiem rotaļlietu veikaliem abās ceļa malās, kurās ir krāsainas rotaļlietas, par ciemu nekas nav krāsains, jo ciema iedzīvotāji cīnās par abiem galiem.

Unikāls kuģis

Agrāk amatnieki izgatavoja koka rotaļlietas manuāli. Viņi savāca lielus koka stumbrus no kaimiņu ciematiem un mežiem. Ziloņkaula koksne galvenokārt tika izmantota rotaļlietu ražošanā. Tās maigais raksturs padarīja grebšanu vieglu. Tās gaišāks tonis palīdzēja rotaļlietām uzņemt krāsas. Bet nepārtraukta mežizstrāde ir padarījusi pieejamu ziloņkaula koksni grūti. Tāpēc rotaļlietu ražotāji ir pagriezuši pret gumijas koka, ciedra, priedes, tīkkoks un palisandrāju.

Koka rotaļlietu ražotāji šo kokmateriālu ražo kokzāģētavās, šeit meitas uzņēmumā, un sagriež tos mazos gabaliņos. Viņi sagriež gabalus dažādās formās, ar rokām un nažiem. Tad tie krāso gabaliņus ar augu krāsām un lakām, sveķus, kas iegūti no kukaiņiem.

Channapatna, kurā ir aptuveni 72 000 cilvēku , ir lielākā daļa musulmaņu. Lielākā daļa ciema ir tieši vai netieši iesaistīti rotaļlietu ražošanā. Daudzi kokzāģētavas un 500 nepāra rotaļlietu rūpnīcas parāda augstāko nodarbinātības grafiku un to, kā kuģis palielina vietējo ekonomiku.

“Bez tam simtiem mazu rotaļlietu izgatavošanas vienību darbojas kā māju rūpniecība. Visiem ģimenes locekļiem ir nozīme rotaļlietu izgatavošanas procesā, “teica komisāra pārstāvis Yasir. “Viņi savāc rotaļlietas, krāso un nosusina, un tad iesaiņo tos.” Sievietes mājās izgatavo mazus vērpšanas galus, ratiņus un figūriņas.

Pakāpeniski ir ieviestas mazas mašīnas. Tas ir padarījis vieglāku radīšanu. Mehānizējot griešanu un lakošanu, ražošana ir kļuvusi straujāka. Lai gan rokām rotaļlietām ir savs skaistums, mašīnizstrādājumi ir ideāli piemēroti.

Vassi, kuram ir 30 gadu pieredze, joprojām ražo tikai rokām rotaļlietas. “Mēs varam izgatavot 100 mazu gabalu vienā dienā,” viņš teica. “Mēs strādājam kā četru grupu. Viens izrotē koka rotaļlietas dažādās detaļas, un otrs tos savāc. Abbas un Gulabs, kas lakošanas un pulēšanas rotaļlietu vilcieni, pamāja ar galvu vienojoties. To pirkstu kustība parādīja amatniecību, ko viņi ir ieguvuši, veicot vairākus gadus.

Channapatna's toy factories double up as showrooms. Photo credit: Chithra Ajith
Channapatna rotaļlietu fabrikas dubultās kā izstāžu zāles. Fotoattēls: Chithra Ajith

Smags darbs

Nekas nevar pārspēt tradicionālo rotaļlietu skaistumu. Bet modernizācija un globalizācija ir negatīvi ietekmējusi rotaļlietu ražotāju iztikas līdzekļus, tostarp lētu ķīniešu rotaļlietu plūsmu.

“Ikdienas algas ir ļoti zemas,” teica Gulabs. “Dažreiz mēs saņemam muguras sāpes, jo mēs pastāvīgi sēžam nepārtraukti ilgu laiku. Bet tas ir vienīgais darbs, ko mēs zinām, un mēs esam priecīgi koka rotaļlietu izgatavošanā. “

Tomēr daudzi amatnieki ir atstājuši profesiju, jo viņi ir slikti apmaksāti un redz, ka starpnieki, tirgotāji un eksportētāji gūst peļņu, kamēr viņi cenšas izdzīvot. Daudzi amatnieki tāpēc vilcinās viņu bērnus iesaistīt biznesā.

Lai gan valdība ir paziņojusi daudzas amatnieku attīstības iespējas, tās nav pietiekamas. Karnataka Valsts amatniecības attīstības korporācija Channapatnā ir izveidojusi laku izstrādājumu ražošanas kompleksu. Tas darbojas kā rūpnieciskā skola un darba vietas apmācības centrs. Ierobežotās iespējas neattiecas uz rotaļlietu ražotāju faktiskajām sūdzībām. Šeit uzstādītās virpas neatbilst katram amatniekam. Subsīdijas, ko ražotāji iegūst no iestādēm, ir arī maz.

Demonemēšana un GST ir sāpīgi ietekmējuši arī biznesu. “Jaunās politikas slikti ietekmēja mūsu pārdošanu,” teica veikala īpašnieks. “Daži eksporta pasūtījumi tika atcelti.”

Some of the toys produced in Channapatna.
Dažas no Channapatna ražotajām rotaļlietām.

Krāsu pievienošana koka rotaļlietām

Šobrīd ar amatniekiem strādā daudzas NVO un dizaina studijas. Viņi nodrošina godīgu algu un tirgu amatnieku produktiem. Dizaina studijas informē rotaļlietu veidotājus par mūsdienu tendencēm un prasībām. Viņi māca amatniekus iziet ārpus koka rotaļlietu un veidot paplātes, atslēgu ķēdes, lodītes aizkarus, pildspalvu stendus, dekoratīvos utt., Lai tiktu galā ar tirgus konkurenci. Dizaineri apmāca strādniekus pēc pasūtījuma izgatavot jaunus dizainus.

Maya Organic ir iztikas līdzekļu attīstības iniciatīva, kuras mērķis ir attīstīt amatnieku, darba ņēmēju un mikrouzņēmēju tīklu, kas spēj ražot pasaules klases laku izstrādājumus. Šai NVO ir aptuveni 15 vienības. Sievietes veido 70% no tās darbaspēka. Viņi palīdz sievietēm attīstīt prasmes un ļaut viņiem strādāt zem viena jumta ar labāku darba vidi un algu.

“Mēs cenšamies palīdzēt Channapatnai atgūt savu godību, apvienojot amatniekus un iepazīstinot tos ar modernām iekārtām un dizainparaugiem,” teica Maya Organic operāciju vadītāja Shahida. Šī iniciatīva dod amatniekiem darba garantijas. Maya Organic izmanto tikai labas kvalitātes koka un organiskās krāsas. “Koksne un dabiskās krāsas nerada veselības problēmas. Mēs varam ļaut bērniem spēlēt bez bailēm, “teica Gulab.

Tradicionālās Channapatna koka rotaļlietas ir bez ķīmiskām vielām. Turklāt daudzos pētījumos ir pierādīts, ka šo rotaļlietu simetriskās formas un kustības palielina roku un acu koordināciju un bērnu spējas.

Plašāka izpratne par Ķīnas rotaļlietu veselības apdraudējumiem ir palīdzējusi Channapatna koka rotaļlietām atgūt tirgu nesenā pagātnē. Izstādes un izstādes ir pavērušas jaunas iespējas. Tiešsaistes tirgvedība ir palielinājusi viņu produktu pieejamību. “Mums ir tiešsaistes tirdzniecības iekārtas un eksporta pasūtījumi no Japānas, Dienvidkorejas, arābu valstīm un ASV,” teica Shahida. Amatnieki saņem lielāko pasūtījumu korporatīvajām programmām, zvaigžņu viesnīcām un semināriem.